ZOMERTOCHT 2016

Jaarlijks vaart de Drentsche Kotter Club een zomertocht. Elk jaar organiseren enkele leden met enthousiasme en creativiteit een tocht. De zomertocht van de Drentsche kotters was ook dit jaar, 2016, een groot succes. Georganiseerd door Willem, Jenny en Jan.dsc_0802

Bijzonder wat mensen met dezelfde passie bindt. Op 19 augustus kwamen 7 schepen ( 1 Drentse Trawler en 6 Drentsche Kotters) in Hasselt in jachthaven Nadorst bijeen.dsc_0749 Helaas was 1 kotter, de Cupido, in de thuishaven gebleven als gevolg van motorpech. Tevoren hadden we de DT1 in Meppel volgestouwd met tafels en stoelen en een dekzeil.dsc_0669 Vooral dat zeil is belangrijk, indachtig onze ervaringen bij eerdere tochten. De opvarenden van de Cupido scheepten in op andere boten. Onder de bezielende leiding van Willem de Rooij werd de aftrap gedaan voor de steigerborrel op een mooi grasveld onder de bomen in het zonnetje.dsc_0707 De vrienden van Jos uit België  hadden vele flessen cava gedoneerd.dsc_0696dsc_0698 Wat kunnen mensen, zeker met een glas op, gezellig verhalen vertellen. Heb nog kramp in de kaken van het lachen.dsc_0709dsc_0724dsc_0693dsc_0687 Tegen 6 uur kwam de slager met de barbecue het veld oprijden. Ook schoven Marcel en Bianca aan.dsc_0703 Zij voeren in het slepertje van de vader van Marcel. Met 21 mensen aan de bbc en de cava. Tjonge, hoe gezellig kan het zijn? Enkele mensen gaan in het donker de gezellig verlichte stad nog even in. Rechtuit lopen is wat lastig. Gezelligheid is de bindende factor in onze club. De meeste mensen kennen elkaar al jaren en er zijn naast kennissen ook vriendschappen uit ontstaan. We combineren onze tocht elk jaar met een cultureel programma, zoals een stadswandeling of museumbezoek. Zaterdag met mooi weer opgestaan en even bij de supermarkt om de hoek bij de haven boodschappen gedaan. De opvarenden van de Cupido arriveren met de auto en schepen in bij Jan, die met zijn eigen boot ook meevaart. In konvooi varen we de Molenwaardstreng uit en draaien het Zwarte Water op richting Zwolle.dsc_0751 Bijzonder mooi vaarwater, aanrader. Wij passeren de monding van de Overijsselse Vecht en even later zijn we bij de Spooldersluisdsc_0767. Even wachten en dan met zijn allen de sluis in. Halve meter omhoog en dan stroomafwaarts op de IJssel naar Kampen. De IJssel is in mijn ogen de mooiste rivier van Nederland.dsc_0772 Ligplaatsen zijn voor ons gereserveerd in de Buitenhaven in Kampen.dsc_0787 We verkennen de gezellige en vooral ook mooie oude stad. Om 16.00 uur staat het bezoek aan de Koggewerf op het programma. De Kamper kogge is weliswaar op reis, maar met een diapresentatie krijgen we een uitstekend beeld van dit zeer oude scheepstype. Dan op naar het achterdek van de DT1. Op dit moederschip met 20 man zitten kan en is de kring gesloten. Achterdekborrel klinkt wat vreemd, maar is met enkele glazen Beerenburg en weer de hilarische verhalen geweldig. De schalen worst en kaas en komkommer gingen in rap tempo rond en daarna was er soep met broodjes. Rond 20 uur werden de opvarende van de Cupido opgehaald door Marcel en Bianca en ging ieder naar zijn eigen schip. En net op tijd, want na een stralende dag begon het  te regenen. Zondagmorgen, de kerkklokken luiden terwijl ik dit schrijf. Het druppelt buiten.dsc_0813 Op het programma staat om 9.30 uur steigerkoffie met door Jenny zelfgebakken overheerlijke appelcake.dsc_0806 Zal wel binnen in het moederschip worden. Egbert heeft zijn stootwil opgehaald, die was gaan zwemmen.dsc_0805dsc_0807 Hij laat één stootwil per dag  op die manier uit. We willen nog afspraken maken voor het volgende jaar. Voorjaarsbijeenkomst en zomertocht. Gisteren hebben we Jos gevraagd om het voortouw te nemen voor de zomertocht van 2017. We hebben het over Wijk en Aalburg in het land van Heusden-Altena gehad. Mooie bestemming in een historisch bewogen deel van Nederland. We spreken af om het weekeinde van 19 augustus 2017 hiervoor te reserveren. Verder spreken we af om de opening van het seizoen 2017 in Meppel op 8 april te doen. Veel schepen liggen dan nog vanuit de winterstalling in Meppel en dat biedt slaapplaatsen na een dorstige avond….. Om pakweg 11.00 uur verlaten de meeste schepen Kampen. Het regent en is daardoor vies nat. We sluiten het weekeinde af met een dankbaar applaus voor de organisatoren en kijken terug op heerlijke dagen. Op naar volgend jaar.