MEI 2010 CHARLESTOWN

REISVERSLAG  WAD – VAKANTIE MEI 2010   CHARLESTOWN / LUUK EN INA OOSTERVELD

Het is vandaag Koninginnedag 30 april. We vertrekken voor een twee weken durende voorjaarsvakantie vanuit Leeuwarden naar Groningen. Onze reisdoel is Delfzijl, dan enkele Duitse Waddeneilanden, om uiteindelijk ook nog een paar plaatsen aan de kust van Noord Duitsland aan te doen. Rond de middag verlaten we  Leeuwarden en hebben de eerste sluis bij Gaarkeuken in het van Starkenborghkanaal,  die al open staat voor ons. Het is een winderige dag, maar de zon doet mee en dat is prettig. In de Oostersluis in Groningen worden we als enige boot geschut en overnachten vervolgens in de jachthaven van de Groninger Motorboten Club, direct bij de sluis. Indien gewenst bestaat in deze haven de gelegenheid om kosteloos van het internet gebruik te maken.

De volgende dag vertrekken we richting Delfzijl en na schutting in de Zeesluizen besluiten we meteen door te varen naar Borkum, vanwege het feit dat we dan zo goed als de hele reis stroom mee hebben. In  Delfzijl is het inmiddels gaan regenen en in de sluis nog een beetje miezerig. Eerst wilden we nog even in Delfzijl vastmaken, maar de kaartplotter gaf aan dat de stroom alweer naar buiten ging en wij dus ook. Toch hadden we eerst nog een eindje de stroom tegen. Bij de Eemshaven veel Wagenborg ( werkgever Ina ) kranen gezien, vanwege de bouw van energie centrales, echter niet duidelijk want af en toe miezerde het en het zicht was op dat moment matig. Om 16.15 uur vastgemaakt in Borkum in de nog steeds slecht onderhouden haven. Het is rustig op een paar weekendboten na. ’s Avonds heerlijk gegeten in het restaurant bij de haven en een kleine wandeling gemaakt. Het is koud en veel te veel wind.  We blijven een dag op Borkum. Het zonnetje doet op zondag mee en achterop zitten achter het windscherm kan zowaar. Na de middag naar de stad gefietst en de vuurtoren beklommen, prachtig uitzicht over Borkum en veel foto’s gemaakt. Nog even een terrasje aangedaan om vervolgens in de kou terug te fietsen naar de boot.  Regen en wind waren de ingrediënten  voor de avond.

Vandaag 3 mei is het de bedoeling om naar Juist te varen. Het waait stevig NO kracht  5 tot 6, maar de wind zit voor ons in een toch wel goede hoek. We hebben dan ook nadat we om 13.00 uur ( 2 uur voor hoogwater ) van Borkum zijn vertrokken een voorspoedige reis, met veel golven op de kop en zout water over de boot. Om 15.15 uur liggen we in de haven van Juist direct bij het dorp en besluiten nog even een eindje te gaan wandelen. Het is een trieste koude winderig dag en de zon heeft zich niet laten zien.  Na het warme eten nog even een wandeling gemaakt en neergestreken in een strandpaviljoen voor koffie , bier en wijn. Daar een toch nog mooie zonsondergang vastgelegd op de foto.  Ook op Juist blijven we een dag. Bij het opstaan zien we de zon schijnen. Het ziet er een stuk beter uit, alhoewel de temperatuur erg matig is. Tegen twaalven halen we lekkere Duitse aufschnittbrotchen en nog wat andere dingen. Achter het windscherm op het dek is het goed toeven.  Luuk helpt een paar andere boten weg, die nog nauwelijks genoeg water onder het schip hebben, de haven valt nl. droog tijdens laag water ( zie ook de foto van ons bij Wie is Wie ). Later in de middag gaan we nog een eindje  wandelen, want fietsen vinden we te fris. Op het eiland Juist rijden geen auto’s en gaat alles lopend, fietsend of met paard en wagen. Als de veerboot arriveert staan er bagagewagentjes met de naam van het pension erop, die je kunt gebruiken om je koffers in te vervoeren naar je bestemming. Dit moet je een keer zien, heel bijzonder.

De volgende dag moeten we weer wachten op hoogwater voordat we naar Norderney kunnen vertrekken. De zon schijnt volop en daardoor kunnen we lekker op het achterdek zitten. Om  14:10 uur los gemaakt, toch nog iets te vroeg want we zaten even vast . Er stond een frisse wind op het wad, een mooie reis op zich en om 16:00 uur vast gemaakt op Norderney. In deze haven en op dit eiland  wonen vaarkennissen die we vorig jaar tijdens onze vakantie hebben  ontmoet in Mölln. We hebben het erg gezellig gehad met hen. In het restaurant in deze haven kun je prima eten.  Ook op Norderney blijven we een dag. De volgende dag is het half bewolkt en er staat een stevige ONO Wind. De lucht temperatuur is ongeveer 7 graden, niet echt aantrekkelijk om een eind te fietsen. Na de middag is het iets opgeknapt en zijn we naar het centrum gefietst , hebben rondgekeken en wat boodschapjes gedaan. Het centrum heeft veel winkels, het is modern en alle eilanden hebben veel `kuur` hotels, absoluut niet te vergelijken met onze eilanden. Ondanks de  zon is het veel te koud en winderig.  Vanwege dit feit blijven de echte fietstochten uit.  Echter 2 jaar geleden hadden we alle Duitse Waddeneilanden aangedaan, dus we kennen de eilanden enigszins.

Op vrijdag 7 mei laat opgestaan het is koud, het waait hard en het regent. We halen de fietsen van de wal en zetten ze weer vast op ons achterdek. Om ca. 12.00 uur vertrekken we naar Norddeich aan vaste wal en deze keer bij laag water, minder golfslag bij het gat tussen Juist en Norderney. Onderweg zien we nog een groep zeehonden en vlak voor de haven zitten we nog even vast en wij niet alleen maar ook de veerboot naar Norderney.  We hebben een mooi plekje gevonden in de haven . Het is erg koud,  de havenmeester laat ons de gevoelstemperatuur zien   – 4 C !!! . De middag aan boord doorgebracht vanwege regen en kou. ’s Avonds in het havenrestaurant heerlijk gegeten. Wandelen na die tijd is geen optie want het miezert alhoewel de wind een stuk minder sterk is. Dan maar lezen en TV kijken. Hopelijk morgen meer mogelijkheden om op stap te gaan.

De volgende dag is de wind  eindelijk gaan liggen, de temperatuur laat nog te wensen over….  Na de koffie de wal op, richting Norden  3 km. Na eerst wat verkeerd gefietst te hebben het centrum toch gevonden. Op maandag en zaterdag is er markt vlakbij een leuk centrum. Na wat leuke dingetjes gekocht te hebben terug naar de boot. Norddeich zelf is een toeristische plaats van waaruit de veerboten vertrekken naar Juist en Norderney. We gaan niet laat naar bed omdat we op tijd weg willen – moeten met het oog op hoogwater alhier, anders zal het morgenavond volgens de berekening te laat ( lees donker ) worden. Op naar Greetsiel…..Om 06:15 het bed uit.

Op zondag  dus ´s morgens  06:15 uur opstaan om met het tij te varen over het wantij richting Greetsiel.  Alles lijkt goed te gaan tot halverwege geen water meer, nog  40 cm. Niet genoeg , besluiten om terug te varen richting Norderney.  Onderweg tot de conclusie gekomen dat het vandaag niet hard gaat waaien. De schipper  haalt  zijn vrouw over  om buitenom te gaan boven de eilanden over de Noordzee, c.q. het lukt hem ook nog….. Al met al een vrij hoge deining vanuit het noorden dus eerst wat opsteken richting NW.  Al met al komen we uiteindelijk vrij ver op zee uit en moeten zeker 10 mijl naar binnen varen om Greetsiel aan te doen en zitten al bijna boven Borkum . Ach Schier is uiteindelijk maar een stukje verder, wat doen we?? Schier of Greetsiel ? het weer is goed,  we komen wel te vroeg voor de geul uit van Schier, dus maar rustig aan eerst maar een klein eindje terug gevaren tussen de banken in,want  daar liggen wel 60 zeehonden nu foto’s maken maar het valt niet mee de meeste gaan te water als we dichterbij komen…. Vlak voor de geul ten anker gegaan 2 uurtjes gewacht en naar binnen varen , van de prikjes ofwel betonning  is niet veel meer te zien halve of geen stokjes. Niet vast gezeten met het schip. Nadat het schip is ontdaan van zout en de stroomvoorziening geregeld is, besluiten we in het havengebouw te gaan eten om daarna een flinke wandeling te maken. Het is nog altijd fris, maar de wind is behoorlijk aan de ketting.  Varend op de Noordzee concluderen we nog weer eens dat het schip zeer goede vaareigenschappen heeft.

De laatste dagen brengen we door op Schiermonnikoog. Het is niet druk in de haven,  dus is er ook meer persoonlijke aandacht en tijd voor een babbeltje met de eilanders en de medewerkers in de haven. Ook dit eiland kennen we. We fietsen over het eiland, maken een flinke strandwandeling , kortom van alles wat. Het weer is gedurende de hele vakantie veel te koud, maar had gelukkig ook goede momenten.