CHARLESTOWN zomer 2010, Mecklenburg / Vorpommern

Het is vandaag 11 juni als we vertrekken voor een vakantie van vier weken met als reisdoel het merengebied in Mecklenburg-Vorpommern boven Berlijn. We vertrekken vanuit Groningen waar we onze boot het vorige weekend vanuit Leeuwarden naar toe hebben gevaren. We varen voorspoedig van Groningen naar Delfzijl. Het is aan de warme kant, maar de lucht vertoont af en toe donkere wolken. Als we in Delfzijl geschut zijn in de zeesluizen is het de bedoeling om uiteindelijk nog naar Norderney te varen en dan boven de eilanden over de Noordzee. Echter bij de Eemshaven steekt de wind op en krijgen we te maken met wind tegen stroom dus redelijke golven. Bij Borkum constateren we dat het beter is om daar te overnachten, vanwege te veel deining en wind uit de verkeerde hoek.  Gezien de weersverwachting voor morgen zal een vervolg over de Noordzee er niet in zitten en varen we over het wad richting Norderney.

Vandaag 12 juni waait het stevig. We varen onder Borkum en Juist, maar tussen de eilanden Juist en Norderney staat een stevige zwel die van alle kanten leek te komen. Dit was gelukkig een klein stukje, waarna we met de wind op het kontje richting haven Norderney konden varen en kort na de middag vastmaken. De haven is redelijk vol en heeft alles te maken met het feit dat veel zeilboten vanwege de harde wind op de Noordzee hun reis niet kunnen vervolgen. We zijn nog even op de fiets naar centrum van de stad gefietst en hebben de avond aan boord doorgebracht.

13 juni verlaten we drie uur voor hoogwater Norderney en varen vlot onder de eilanden Baltrum, Langeoog en Spiekeroog door. Tussen de eilanden Spiekeroog en Wangerooge gaan we de Noordzee op, maar te veel zeegang doet ons snel besluiten terug te gaan en het eiland Wangerooge aan te doen.  Het heeft de laatste dagen op zee hard gewaaid, maar juist vandaag zou de wind afnemen, vandaar onze poging. Morgen maar weer zien hoe de route verder zal gaan. ’s Avonds nog een eind gewandeld langs de wadkant van het eiland.

Bij het opstaan stellen we vast dat de wind zo goed als weggevallen is. Er wordt voor vertrek nog een praatje gemaakt met de man die ons gisteren hielp vastmaken en erg beleefd was en zei dat het netjes was om aan te sluiten in de rij aan de steiger. Wat blijkt nu vandaag, het was de vorige havenmeester van Schiermonnikoog en ja dan krijg je natuurlijk te maken met oude liefde voor het vak. Schiermonnikoog schijnt een speciale band te hebben met Wangerooge en dus waren ze al een aantal dagen op dit Duitse Waddeneiland. Deze keer vertrekken we drie en een halfuur voor hoog water en komen hierdoor even vast te zitten. We kunnen nog 2 wantijen nemen, maar gezien het rustige weer gaan we een eindje naar buiten om vervolgens de Weser te pakken richting Bremerhaven. Het is een aangename dag. Bij Bremerhaven aangekomen is het hoog water en dat is een beetje problematisch met het oog op de doorvaart naar de sluis, want sommige bruggen zijn vaste bruggen. Na alles wat mogelijk is te hebben laten zakken vaart de schipper onder de bruggen door met soms maar 5 cm. speling, een ware sport van hem. Voor de sluis moeten we echter wel  1,5 uur geduld hebben . We varen nu binnendoor over de Geeste, die overgaat in het Hadelnerkanaal richting Otterndorf . Vlakbij de waterkant zien we tot twee keer toen een jong reetje. We overnachten halverwege in Bederkesa.

Op dinsdag 15 juni vervolgen we onze reis naar Otterndorf. Daar kun je alleen geschut worden met laag water op de Elbe, want je vaart onder de dijk(tunnel) door om op de Elbe te komen.

Het is half één als we geschut zijn en varen meteen de Elbe op richting Hamburg, om zoveel mogelijk van de stroom mee te pakken. We zien wel hoever we komen. Rond 18.00 uur zijn we bij Hamburg en deze stad hebben we al een aantal keren aangedaan en besluiten om nog steeds met de stroom mee door te varen naar de sluis van Geesthacht, waar geen sprake meer is van getijdewater. Het is even lastig een ligplaats te vinden, want de boxen zijn te smal. We worden doorverwezen naar een jachthaven achter een eiland en treffen daar ongekende rust in de haven.  Onderweg meerdere grote zeeschepen tegengekomen, blijft bijzonder.

Het is alweer 16 juni als we verder de Elbe opvaren naar Hitzacker. Het is mooie zonnige zomerdag. De af te leggen afstand is 60 km echter vanwege het hoge water op de Elbe hebben we 4 km. stroom tegen en maken dus wederom vele vaaruren vandaag. Hitzacker is een mooi oud historisch stadje.

De volgende morgen halen we lekkere brötchen bij de warme bakker en verlaten om 11.00 uur Hitzacker. Het waterpeil is met ca. 19 cm verder gezakt. We sluizen vlot bij Domitz, de vaarweg die ons verder naar Mecklenburg zal leiden. We hebben nog 4 sluizen gehad, waarvan 2 onbemand en 1 bemand, ook hier staat de automatisering niet stil, vergeleken met 2002, toen we naar Schwerin zijn gevaren. Dat laten we deze keer liggen en richten ons op de andere meren. Het was een warme zonnige zomerdag.

Vrijdag 18 juni rond 10.00 uur na havengeld te hebben betaald incl. verse broodjes melden we ons bij de eerste automatische sluis van vandaag en er zullen nog een aantal volgen bemand en onbemand. De zon is helaas niet te zien na de prachtige dag van gisteren. We varen door een weids landschap, horen veel vogels zingen, zien reetjes en zowaar een wild zwijn.  We overnachten in een kleine haven in Garwitz een klein dorpje.

We verlaten Garwitz en hebben meteen weer een automatische sluis, waarin we alleen liggen om geschut te worden. Ons doel is vandaag naar Parchim te varen 10 km. verderop. Het  is wat buiig en fris weer, soms komt ook de zon tevoorschijn. We kunnen vlakbij het centrum vastmaken, waar het er zeer verzorgd uitziet.  We kijken eerst voetbal Nederland-Japan om vervolgens het stadje een beetje te verkennen en nog wat boodschapjes te doen. In Duitsland zijn bijna alle winkels op zaterdag om 13.00 uur gesloten behalve de supermarkten. Het is een  stadje met mooie gebouwen.

Het is zondag en dus weinig te beleven en alle reden om verder te varen. Bij de eerste wederom automatische sluis liggen al 2 boten te wachten. Er komt van de andere kant eentje naar beneden. Als het licht groen is varen we als laatste van de drie de sluis in. Het is een sluis met redelijk verval, dus het schutten duurt even. Als het licht groen is vaart de 1e boot uit, maar al snel is het licht weer rood. De volgende vaart nog wel uit, maar raakt de deur die weer omhoog komt. Gelukkig geen schade. Wij blijven in de sluis liggen, want er zijn ook al mensen van de storingsdienst.  Zij laten de deur later weer voor ons zakken en kunnen wat later ook uitvaren. Waren we wel door rood gegaan dan was de kans op schade groot geweest. We vervolgen onze reis naar Lubz, een mooi stadje met een goede haven.

Het is maandag 21 juni en formeel begint vandaag de zomer. Het is bewolkt, maar in de loop van de dag komt de zon er steeds meer bij. We hebben de vier laatste sluizen van de 17 in het traject van 120 km. vanaf Domitz en kunnen vanaf de brug vlakbij de haven van Plau de Plauersee zien, het eerste meer in dit gebied.

De volgende dag verkennen we de Plauersee en concluderen dat vele aanlegplaatsen alleen maar geschikt zijn voor kleinere boten, evengoed is het prachtig. De aanlegplaatsen behoren veelal bij de camping gasten die er ook een bootje bij hebben. We overnachten in Malchow een stadje met een historisch klooster,  die we alleen als gebouw van buiten hebben gezien.

We verlaten op woensdag Malchow en varen met veel schepen door de brug die alleen op hele uren wordt bediend. We steken twee kleinere meren over in een mooi landschap en komen vervolgens op het grootste binnenmeer van Duitsland de Muritz. We leggen aan in Waren, wat al een modernere stad is, waar we ook overnachten.

Op donderdag 24 juni steken we de Muritz over. Vanwege het warme en windstille weer hebben we erg veel last van vliegjes. Zodra we de Muritz achter ons laten zijn we de vliegjes ook weer kwijt.  We varen naar Mirow, waar we in een klein haventje erg vriendelijk worden ontvangen, met een heel mooi uitzicht over weer een ander meer. Het is een plaats met ruim aanbod van o.a. supermarkten.

We zijn inmiddels op de helft van onze vakantie en steken het ene na het andere meer over. Wat is hier ongelofelijk veel natuur.  We varen vandaag weer iets langer dan de vorige dagen om ook straks op de terugreis niet van die erg lange vaardagen te hoeven maken. We overnachten in Furstenberg ca. 100 km. boven Berlijn.

Het lijkt eentonig, maar dat is het zeer zeker niet, het is een en al natuur. Wel komen we inmiddels in een gebied met minder meren en ook de huurvloot is hier minder nadrukkelijk aanwezig. Ook zijn we van mening dat je hier het hoogseizoen beter kunt mijden en lopen de wachttijden bij de sluis erg op, zoals ook beschreven staat in de kaarten. De automatische sluizen werken over het algemeen ook niet zo snel. We leggen vandaag zo’n 45 km af en komen terecht in Zehdenick, een middelgrote plaats. Al varend zagen we dat rijkdom en armoe in alles tot uitdrukking komt.

Het is vandaag alweer een zonnige en warme dag, haast te warm om stil te liggen. We doen het rustig aan en zien wel waar we terechtkomen. Na 3 sluizen hebben we nog 1 te gaan om vervolgens in Oranienburg vast te maken. Echter voor de laatste sluis liggen een viertal duwbakken, waarvan er  telkens maar 1 in de sluis past en er geen motorboot bij kan. De totale wachttijd bedraagt dan ook 3 uur.  We vinden vlakbij het beroemde slot een pas geopende jachthaven, waar  we met 2 boten liggen.

Het is maandag 28 juni en het is onze derde week. Het is een zeer warme dag. We verlaten Oranienburg en vervolgen onze reis richting Berlijn. We gaan niet door het centrum over de Spree, dat hebben we vijf jaar geleden al eens gedaan, bovendien vinden we het er te warm voor. We varen langs Berlijn/Spandau aan de westkant en maken nog een klein ommetje over de Wannsee, waar zeer prachtige landhuizen aan het water staan. We leggen vast  in de jachthaven Potsdam, vlakbij het bekende park Sans Souci. Ook  dit hebben we vijf jaar geleden bekeken. Potsdam is erg gemoderniseerd de laatste 5 jaar. Vanwege de warmte gaan we niet de stad in.

We vertrekken tegen de middag uit Potsdam nadat we traag opstarten vanwege de warmte. We varen over het algemeen over wat breder vaarwater, landschappelijk erg mooi.  We doen Brandenburg aan, een mooie stad met een modern winkelcentrum, tussen veel oude gebouwen en mooie zijstraatjes. We overnachten op een rustige plaats aan een kademuur vlakbij het centrum.

Als  we wakker worden schijnt de zon alweer volop en belooft het alweer een warme zonnige dag te worden. In de loop van de dag zien we wat wolken, maar daar blijft het dan ook bij. We hebben vandaag 2 sluizen te gaan en beide keren nog eens een meter of 5 dan wel 6 omhoog. We schutten met de beroepsvaart in het Elbe-Havel kanaal. Gisteren hadden we besloten via het Mittellandkanaal en Dortmund-Ems Kanaal terug te varen. Tot het DE-kanaal is ruim 350 km en het is warm. We varen naar Burg niet zo heel ver van Maagdenburg, waar we overnachten. Inmiddels zijn we teruggekomen op ons besluit en gaan toch terug over de Elbe met stroom mee in plaats van de eerder genoemde kanalen. Burg heeft een klein haventje, waar je heerlijk en voordelig kunt eten.

Afgelopen nacht werden we verrast met onweer, wat toch wel enige tijd aanhield. We vertrekken vandaag 1 juli op tijd, want we hebben een lange vaardag in de planning omdat we toch eind volgende week terug moeten zijn in Groningen. Onze bestemming is Wittenberge. We hebben om op de Elbe te komen 1 sluis te gaan met 20 cm. verval, dit vanwege de zakkende waterstand op de Elbe. We maken 9 vaaruren en hebben dan onze bestemming bereikt. Op de Elbe gelden speciale regels om te varen, je moet nl. voortdurend oversteken van kruisje naar blokje, om zeker te zijn van voldoende diepgang. Dit ons bekend omdat we hier in 2002 ook gevaren hebben.

Ook voor vandaag staat een lange vaardag gepland en vanwege het zeer warme weer kun je ook bijna niet anders, om stil te liggen en/of  een stadje bezoeken is het gewoon veel te warm. We kronkelen verder over de mooie Elbe en komen terecht in Artlenberg, een dorpje met een havenkom waar wel vijf verschillende verenigingen met ieder een eigen jachthaven. Het is hier dit weekend havenfeest dus hebben we muziek van een live band. We zitten nog lang buiten.

Op zaterdag 3 juli varen we het laatste gedeelte van de Elbe waar geen getij is. Bij de sluis van Geesthacht moeten we een uurtje wachten. We varen door naar Hamburg en maken vast in de City Sporthaven vlakbij het centrum. Vanwege het loei hete weer blijven we eerst aan boord. Later op de avond wandelen we nog een eind o.a. door het Portugese “viertel” met vele Portugese restaurantjes waar het gezellig druk is, ook vanwege het goede weer.  Ook Hamburg hebben we al een paar keer eerder aangedaan.  Het is niet echt onze stad.

Op zondag vertrekken we anderhalf uur voor hoogwater , iets stroom tegen, om verderop volop te profiteren van stroom mee. We wilden naar Cuxhaven met een optie om over zee terug te gaan, maar besluiten naar Otterndorf te varen, vanwege onzekere weersverwachting. De dag begon bewolkt, maar in de loop van de dag alweer volop zon, maar gelukkig minder warm. We overnachten voor de 2e keer deze reis in Bederkesa.

Vandaag nemen we ons gemak en varen rustig naar Bremerhaven op zo’n 30 km, een havenstad met een zeer modern centrum. Hier is zeer veel te zien op scheepvaartgebied, o.a. verschillende musea. We liggen in de oude visserijhaven op getijde water.  Op de foto dezelfde brug in de Geeste  als in het begin van het verslag maar dan bij laag water en zodat er meer dan voldoende doorvaart hoogte is.

Om 04:45 opgestaan om het getij zo goed mogelijk te gebruiken, stroom mee dus op de Weser en Hunte van Bremerhaven naar Oldenburg, waar we om 9.00 uur aanleggen in de kleine jachthaven, vlakbij het centrum. Een goed getimede vaartocht.  De middag gebruikt om de wal op te gaan . Een mooie stad,  die we ook kennen van de kerstmarkten.

Vandaag varen we het 70 km lange Kustenkanaal wat we beide een beetje een saai kanaal vinden,  weinig te zien met een drukke weg er naast. We hebben echter geen keus omdat dit kanaal de verbinding vormt naar het Dortmund Emskanaal. Dit kanaal gaat uiteindelijke over in de Ems als getijde rivier. Aan het einde van het Kustenkanaal gaan we nog even 3 km. de verkeerde kant op om vervolgens aan te leggen in Emspark.  Hier is een bungalowpark die bestaat uit houten huizen en met een prachtig rustiek haventje. We hebben hier heerlijk gegeten als slot, want morgen hopen we Groningen te bereiken. Het was weer een mooie zonnig dag.

Onze laatste dag is weer warm en zonnig.We hebben nog 2 sluizen in het Dortmund-Emskanaal om vervolgens op de Eems te komen en met stroom mee naar Delfzijl te varen. We worden vlot geschut. Dan nog 26 km naar Groningen en zit de vakantie erop. Uitladen en a.s. zondag de boot terugvaren naar de thuishaven in Leeuwarden.

Totaal afgelegde afstand 1808 km

Totaal aantal sluizen 52