Vakantie Nederlandse Wad september 2010

Het is vrijdag 17 september als we vertrekken van uit Leeuwarden om nog een dag of tien een vaartocht te gaan maken over het Nederlandse wad. Het is al vrij laat in de middag als we vertrekken, nadat de nodige zaken aan boord zijn gebracht inclusief fietsen die naar we hopen beter tot zijn recht komen dan afgelopen zomer. Vandaag proberen we nog in Franeker te komen om daar te overnachten. We liggen om ca. 20.00 uur vast en horen van de havenmeester dat er feest is in het stadje, nl. de agrarische dagen. Toch na de koffie maar even kijken. Er zijn optredens van enkele bands op diverse locaties en er is een kleine kermis. We lopen even rond en gaan weer aan boord. Franeker is trouwens een heel mooi oud stadje met prachtige huizen en gevels en oude grachtjes. Een bezoekje waard.

De volgende dag varen we richting Harlingen en worden vlot geschut in de Tsjerk Hiddessluizen. Ons doel is om naar Vlieland te varen. Het is goed weer echter op de Noordzee staat een behoorlijk deining van de harde wind van gisteren, zo is de informatie van de Brandaris, golfhoogte Stortemelk 2.30 meter. Desondanks blijft ons reisdoel Vlieland. Het laatste deel van de reis als je toch wel een klein beetje naar buiten moet steken geeft inderdaad behoorlijke golfslag, die we veelal op de kop of schuin van voren hebben. Het schip bewijst weer eens haar goede vaareigenschappen onder deze omstandigheden. De kapitein besluit een extra eindje naar buiten te varen om vervolgens de wind en golven achter op het schip te hebben. We leggen aan in de vernieuwde haven die we nog niet hadden gezien. Groots en netjes opgezet. Er liggen weinig schepen zodat we volop keus hebben voor een mooie ligplaats. We fietsen nog even naar het dorp Vlieland en doen nog een boodschap en zitten achter op ons dek nog even in het zonnetje. Na het avondeten maken we nog een strandwandeling. Het weer varieerde vandaag van zon, buien en een windkracht 4 tot 5. Op de foto de haven van Vlieland

Vandaag zondag blijven we op Vlieland. Het is een regenachtige dag en er staat een windkracht 5 tot 6. Helaas kunnen we niets ondernemen vanwege de regen. Het was de bedoeling om naar de Vliehors te fietsen, het militaire oefenterrein en daar een flinke wandeling te maken. Hier mag je in de weekenden vrij rondwandelen, door de week vinden hier schietoefeningen plaats en is het alleen toegankelijk met de Viehors-autobus, die rondritten verzorgt. Jammer maar dat bewaren we dan maar voor een volgende keer. ’s Avonds heerlijk gegeten in restaurant de Richel bijna aan het einde van de winkelstraat. Hadden na het eten nog graag een rondje gefietst, maar nog steeds niet droog. Hopelijk is dat morgen wel het geval.

Bij het opstaan, ziet de lucht er beter uit en is het droog. Er staat nog steeds een harde windkracht 6. Ook vandaag blijven we nog op Vlieland. Na de middag pakken we de fiets en gaan richting Vliehors. Dat is ca. 10 kilometer keihard tegen de wind in fietsen, maar na een te rustige zondag weer wat actie en dat voelt goed. Dit deel van het eiland is erg gevarieerd, met duinen, uitzicht over de Waddenzee, weilanden, veel watervogels waaronder ook een groep lepelaars. De avond aan boord doorgebracht. In de haven is vandaag nieuwe ledverlichting in de steigers aangebracht. Bijzonder om te zien. Morgenvroeg willen op tijd vertrekken om zo mogelijk met hoogwater door het Schuitengat te varen naar Terschelling.

Het is dinsdag 21 september en verlaten om  7.30 uur Vlieland, het is zo goed als windstil, niet te geloven na de harde wind van gisteren en het zonnetje doet ook al een beetje mee. Er staat nog wat deining vanuit de Noordzee, maar verder hebben we een mooie vaartocht die inderdaad door het Schuitengat leidt. Deze route is nog steeds betond, maar wordt steeds smaller en is bij hoog water te bevaren voor boten met een niet al te grote diepgang. Na 1.30 uur zijn we al op Terschelling en het eiland lijkt nog wel te slapen zo rustig is het er. We hebben een prachtige ligplaats gevonden aan het einde van de steiger en hebben daardoor een prachtig uitzicht over de Waddenzee en kunnen hier eindeloos van genieten.  Rond de middag halen we verse broodjes, de middag zitten we heerlijk achter op ons dek in het zonnetje. ’s Avonds eten we een hapje buiten de deur en fietsen nog een rondje. Onderstaande foto’s laten onze ligplaats in de haven van Terschelling zien met het prachtige uitzicht op het dorp West.

We hebben vandaag niet echt een planning en laten de dag maar op ons afkomen. Na ontbijt en koffie pakken we de fiets en treffen een tweetal bekende eilanders met wie we even helemaal bijpraten.  Hierna was het alweer middag en hebben we meteen even broodjes gehaald. ’s Middags eerst nog maar even lekker in het zonnetje om wat later op de middag de fiets te pakken richting Midsland en Formerum. In Formerum wilden we even een hapje eten in het wrakkenmuseum, ook daar hebben we inmiddels bekenden vanwege het regelmatig varen naar Terschelling, echter deze hanteert nu andere openingstijden dan in het hoogseizoen. Terug naar West ( Terschelling ) en daar een heerlijk visje gehaald. Vandaag was weer een prachtige dag. Morgen vertrekken we richting Ameland.

Vandaag varen we van Terschelling naar Ameland en om zeker te zijn dat we niet op een zandbank vast komen te zitten, vertrekken we om 7.30 uur en dat is 2.45 uur voor hoog water. We varen onder Terschelling door en zien een aantal zeehonden met hun koppies net boven water uitkomen. Er schijnt een flauw zonnetje en er valt zelfs al een licht buitje. We hebben een mooie reis ca. 3 uurtjes met helaas niet zoveel zicht. De haven van Ameland is klein, ligt vlakbij Nes en ook de veerboten komen en vertrekken van hier.  Er liggen weinig schepen.  Wel horen we dat er plannen bestaan om de haven op te knappen en mogelijk te vergroten. ’s Middags pakken we op tijd de fiets, want er komt nog regen. Zo rond etenstijd komt de reddingsboot van de KNRM binnen met een zeilboot die pech heeft, nl. een afgebroken roer. Goede zaak die KNRM. Vanwege slechte weersomstandigheden brengen we de avond aan boord door. De zeehondjes op de foto zagen we tijdens de reis naar Ameland. De andere foto laat de haven van Ameland zien en de derde scholeksters op het wad die te zien  waren vanuit onze boot.

Het is alweer vrijdag en vandaag blijven we op Ameland. De zon komt er in de loop van de dag steeds meer bij en na de middag pakken we nog maar eens onze fietsen. We kijken bij het strand van Nes en zien daar dat er zand op het strand wordt gespoten om het strand op te hogen. Een klus die maanden in beslag neemt en veel bekijks heeft. We fietsen door het prachtige gevarieerde duinlandschap richting Buren en komen langs de zeer grote camping Klein Vaarwater, waar caravans nauwelijks meer bezet zijn. Buren is een rustiek dorpje, met diverse eetgelegenheden en een paar winkeltjes. ’s Avonds steekt er een flinke wind op.

Bij het opstaan stellen we vast dat het nog hard waait. Toch besluiten we naar Schiermonnikoog te varen na eerst nog een paar boodschapjes gehaald te hebben. Gisteravond zagen we in de haven dat het wel erg hoog water was, de kade stond een stukje onder water. Dit heeft alles te maken met springtij twee dagen na volle maan. We hebben een voorspoedige reis met af en toe dwarse golfslag en een paar op de kop. Het was windkracht 6 uit Noordwest tot Noord dat vooral te merken was tussen Ameland en Schiermonnikoog. Om ca. 13.15 uur maken we vast en worden hartelijk begroet door de vrouwelijke havenmeester, ze kende ons nog van dit jaar mei. Het fietsen ’s middags werd helaas een erg natte bedoening toen we een fikse bui op de kop kregen.  Snel terug en droge kleren aan.  ‘s Avonds gegeten in het havenrestaurant. We blijven 1 nacht en varen morgen richting Lauwersoog.  Op de foto ‘s de havens van Schiermonnikoog en Lauwersoog.

Het is tegen 13.00 uur hoog water en het is mogelijk om 2 uur voor hoog water te vertrekken omdat er dan weer genoeg water in de geul staat die droog valt bij laag water. We vertrekken dan ook om ca. 11.00 uur. Een aantal zeilboten zijn ons reeds voorgegaan. Echter die dachten een betere route te weten door een stuk af te snijden of een andere betonde geul te pakken of de boeien aan de verkeerde kant te pakken en ja dan kom je vast te zitten en is het wachten op hoger water om de reis te kunnen vervolgen. Voor de sluis bij Lauwersoog moeten we een half uurtje wachten om geschut te worden. Het is windstil, maar donker in de lucht.

Als we het Lauwersmeergebied achter ons laten begint het te regenen. Naarmate we horen dat het morgen een kille druilerige regendag wordt is de keuze snel gemaakt en varen we via de Zwemmer langs o.a. Westergeest en Noord-Bergum naar het Bergumermeer en vervolgens naar onze thuishaven in Leeuwarden om naar huis te gaan. We kijken terug op een prachtige week waarbij alle weersomstandigheden aan de orde waren. Het wad en de bijbehorende eilanden blijven een grote aantrekkingskracht op ons uitoefenen. Het is altijd weer anders. Of dit het einde van het vaarseizoen was, hangt af van de weersomstandigheden in de weekenden. Anders is dit een mooie afsluiting geweest van het vaarseizoen 2010.