Vakantie Charlestown 2011 (1)

Vaarverslag vakantie 2011

Op vrijdag 24 juni vertrekken we uit Leeuwarden voor een vakantie van vier weken. In eerste instantie wilden we een reis naar Engeland maken, maar als je de Theems op wilt varen moet je alle havens 24 uur van te voren bespreken en kom je in een dok, waar je alleen in en uit kunt varen bij hoog water. Voor ons was dat voldoende reden om niet zo gedwongen een route te moeten varen, want dit zou al met al een stress vakantie geworden zijn, zonder echt vrij te zijn.  Reisdoel is nu Noord Duitsland en bij goede weersomstandigheden een gedeelte van Denemarken.  We varen vlot naar de sluis in Gaarkeuken, schutten met vrachtschip Hyperion en vervolgen onze reis met hem naar Groningen, waar we om 21.45 uur afmeren in de jachthaven van de Groninger Motorboten Club. Het was fris en winderig weer.

 Zaterdag 25 juni

In de loop van de morgen vertrokken naar Delfzijl zonder zon, meest droog. Later hoorden we dat de Borgbrug vlakbij Groningen een storing had, maar die hadden wij gelukkig al gehad zonder problemen. Kort na de middag vastgemaakt in de Jachthaven Neptunus in Delfzijl, wat vergeten boodschapjes gedaan en verder veelal aan boord doorgebracht.

 

’s Middags miezerde het wat, maar morgen begint de ZOMER wordt ons beloofd.

 

Zondag 26 juni vertrekken we bijtijds uit Delfzijl om stroom mee te pakken naar Borkum en bij Borkum over zee wederom stroom mee. De dag begon grijs maar gaandeweg werd het een warme zonnige dag met weinig wind. Wel een behoorlijke deining op zee. We wilden een tussenstop maken op Norderney, maar gezien het prachtige weer doorgevaren naar het laatste Duitse Waddeneiland Wangerooge en dan maak je een vaardag van 11 uur, we lijken wel beroeps. Reden is eigenlijk ook een beetje geweest om morgen Helgoland te bereiken, want de wind lijkt de komende dagen alweer wat te gaan toenemen. Nu lukt het waarschijnlijk toch nog, want vele pogingen mislukten tot op heden. Morgen maar verder zien.

 

 

De maandag ziet er stralend uit met zon, de wind is gedraaid naar het zuidoosten en is rustig. We verlaten om 8.30 uur Wangerooge om koers te zetten naar Helgoland een eiland dat  we erg graag een keer willen aandoen . We doorkruisen een aantal scheepvaartroutes, waar we overigens geen last van hebben, een aantal schepen lag ten anker, zodat het in eerste instantie drukker leek dan het was. Wederom staat er deining, maar is goed te hanteren. Gaandeweg zagen we steeds beter het rode rotsblok zijnde Helgoland opdoemen. De haven is niet groot en we konden afmeren aan de lange steiger direct aan de kant. Het is erg rustig in de haven.  ’s Middags hebben we heel Helgoland rondgelopen en zijn ook bovenop de rotsblokken geweest. Je wilt niet weten hoeveel vogels wel niet tegen deze rotswanden vertoeven. Prachtig om te zien, vele foto’s laten dit zien. Een heerlijke wandeling met prachtige uitzichten over zee en het eiland. Het gebruik van een fiets is hier overigens verboden, kans op  € 50,00 bekeuring als je het wel doet. Verder is het hier een komen en gaan van dagjes mensen die d.m.v. sloepen van boord gaan van de grote schepen en vervolgens hun belastingvrije inkopen doen, zoals alcohol, tabakswaar en  parfum. Dit is hier in overvloed verkrijgbaar. ’s Avonds heerlijk een hapje buiten de deur gegeten . Het is een heel bijzonder eiland.

 

De dinsdag laat opgestaan geen idee om het bed uit te gaan vanwege een slechte nacht met deining in de haven en het trekken van de te korte lijnen die de buurman uit Denemarken had vast gemaakt aan onze middenbolders. Zodra ik aan dek de vlag geplaatst had begon onze enigszins onzekere buurman zijn lijnen te veranderen, hij zou ze nog te kort en verkeerd houden maar als een ervaren schipper goede uitleg gegeven en naar behoren afgewerkt.  Na het koffie drinken en een tosti als lunch  de wal op gegaan en aan het winkelen geslagen. De avond aan boord doorgebracht. In principe willen wij morgenvroeg om  6:30 het bed uit om hier nog even diesel te tanken voor 1,04 euro per liter. Dus redelijk op tijd op bed. Mooi weer gehad vandaag met veel zonneschijn. Toch bleef  de gehele dag veel deining in de haven, waardoor je geen moment rustig lag.  

 

Woensdag 29 juni 

Afgelopen nacht werden we al verrast met een bui overigens zonder onweer. Een beetje afkoeling was er dus al bij het opstaan om 6.30 uur. Alle boten naast ons waren ook al paraat want iedereen had een reisdoel, waarbij tijdig vertrek zinvol was, of vanwege stroom mee of een goede wind in de zeilen of voor slecht weer een haven binnenlopen. Eensgezindheid alom. Wij gaan eerst nog tanken en ondanks dat we daar even na 7 uur waren toch al 3 klanten voor ons. Maar ja voor de prijs doe je wat, uiteindelijk € 1.04 per liter en dat is toch een leuke prijs. Rond kwart voor acht verlaten we Helgoland en de wind is kalm. Er worden zware onweersbuien verwacht met een aantrekkende wind draaiend van zuidoost naar noordwest. Onze reis naar de Eider verloopt zeer voorspoedig en slecht weer hebben we niet gehad. Later als we door de sluis van het Eidersperrwerk zijn komt de zon er zelfs nog weer bij.  Het is broeierig warm. We varen door naar Tönnig, een leuk stadje aan getijde water. Bij het Eidersperrwerk moesten we melden waar we vandaan kwamen, van Helgoland dus. Dit wordt nooit gevraagd, maar later op de middag wisten we dit, want de douane kwam langs, om te informeren naar de aankopen op Helgoland. Ze waren snel tevreden.’s Middags rondgelopen, prachtige gevels en  gebouwen  gezien en ’s avonds vlakbij de haven nog even naar een optreden van het plaatselijke shanty koor geweest. Gewoon gezellig. Tot op heden niets gemerkt van extreem slecht weer, enige verkoeling is er nu wel.

Donderdag 30 juni 

Afgelopen nacht geen regen of zwaar onweer gehad het is gewoon afgekoeld. Het is bewolkt en er staat een stevige noordwestenwind en kunnen we alleen maar concluderen dat we gisteren op het goede moment Helgoland hebben verlaten. We hebben totaal geen haast vandaag, ontbijten op ons gemak en vertrekken zo rond 11.00 uur uit Tönning met als bestemming Friedrichstadt. Om deze stad binnen te varen moeten we door een  sluis die € 12,50 kost voor een retourtje. We komen terecht in een klein haventje waar het goed toeven is en op ca. 10 -15 minuten lopen van het centrum. Het centrum kent Hollandse trekjes met dito geveltjes. Een erg speels stadje met vele grachtjes, bruggetjes en heel speciale winkeltjes, in elk geval niet de standaard wat je overal aantreft. Wat ook opviel in zowel Tönning als hier in Friedrichstadt is dat bij heel veel huizen er prachtige (stam)rozen tegen de muren staan, stoeptegel eruit en roos erin. Een mooi kleurig geheel. Een  supermarkt hebben we niet gevonden, maar onze voorraad is voldoende, want we hebben altijd een “noodrantsoen”. In het clubgebouw in de haven kun je prima wat drinken, eten lukt niet, maar dat doen we met alle plezier aan boord. 

 Omdat we vandaag vrijdag een lange vaardag voor de boeg hebben staan we bijtijds op, ontbijten, bunkeren water  om toch op een redelijke tijd in Rendsburg aan te komen, dat ligt aan het Kielerkanaal. Onderweg 4 sluizen gehad en hoe verder we op de Eider kwamen, werd het landschappelijk mooier. Wel vraagt elke sluis sluisgeld. ‘s Middags nog een aantal grote schepen op het Kielerkanaal tegen gekomen leuk en imposant. Om 17:40 vastgemaakt in Rendsburg in de jachthaven niet zover van het centrum, op de kade van de stadshaven staan  allemaal kermistentjes niet veel bijzonders: schiettent, draaimolen, suiker en snoepgoed en  botsauto’s dat was het zo’n beetje. Wel hebben we net als de vorige keer weer lekker gegeten in het havenrestaurant. Al met al een geslaagde dag op de frisse wind en een paar buitjes na. 

 

Zaterdag 2 juli

Niet erg laat opgestaan en Luuk haalde de bestelde broodjes. We hebben nog een paar boodschapjes nodig en besluiten ondanks de regen toch naar de stad te lopen, voor appels, vlees en brood. Komen niet eens erg nat terug. We wilden een dag blijven liggen, maar komen hierop terug en varen ’s middags in elk geval door naar de sluis van Kiel en zoeken dan een goede haven. Het schutten in Kiel gaat snel, de sluisdeuren staan open en we varen als laatste de sluis in. Luuk gaat het kantoor in om daar het eerder betaalde sluisgeld d.m.v. een kwitantie te tonen. Het regent af en toe stevig, maar in de sluis net even wat minder hard. De eerste haven waar we willen afmeren heeft te smalle boxen voor ons. We steken over naar de andere oever en hebben daar meer geluk, want ook hier past het niet echt goed in een box. We mogen aan het eind bij de havenkraan aan de kant liggen, perfecte ligplaats. Na het warme eten lopen we naar de binnenstad van Kiel die niet mooi is maar ook niet echt lelijk. Onderweg nog een dikke bui en maar even schuilen.

Zondag 3 juli  

Lekker uitgeslapen en  rustig de dag gestart. Om ca. 11.30 uur Kiel verlaten met als koers Eckernförde. De Kielerfjord ligt snel achter ons en wat verder naar buiten is het toch wat onstuimiger dan we dachten. Over het algemeen de golven op de kop, maar soms door deining en dwarse golfslag slingeren we ook af en toe. Aangekomen in Eckernförde zien we dat aan de wal allemaal kraampjes staan wat duidt op een markt. Nadat we vastliggen besluiten we  deze ook maar even over te lopen. Heel bijzonder en divers, van heel veel eettentjes, tot tassen, kleding, parfums, klein gereedschap enz. enz. Luuk komt aan de praat met de eigenaren van een zeilboot die   helemaal weg zijn van onze boot. Folders worden dan ook uitgedeeld. We hebben een prachtige ligplaats met aan stuurboord een steiger, dit treft zelden. Het weer vandaag beter op temperatuur dan gisteren, minder wind en droog. Helaas geen zon.

Maandag 4 juli 

Vanwege het feit dat de supermarkt op hooguit 10 minuten lopen van de haven is en we toch weer vers brood nodig hebben, halen we eerst een paar boodschapjes. Het is niet koud, de zon laat zich echter niet zien de temperatuur is OK en waaien doet het ook niet echt. Aan het einde van de morgen verlaten we Eckernförde met als bestemming aan de Schlei de plaats Kappeln. We hebben een mooie vaartocht en de monding van de Schlei is erg mooi. Bij de monding ligt een hele grote jachthaven Maasholm met wel 400 ligplaatsen en daar kiezen we niet voor. In Kappeln liggen we in het centrum in een insteekhaven direct aan de havenpromenade met centrum op loopafstand. Ook dit is een stadje met vele oudheden. Wat ons opvalt zijn de postkantoren die een bepaalde bouwstijl hebben, een prachtige statige uitstraling.

We varen de volgende dag (5juli) verder de Schlei op met bestemming Schleswig, nadat we eerst de boot  weer eens een schoonmaakbeurt hebben gegeven en dat doet dan weer goed.  We varen door de brug van Kappeln, die elk uur opengaat, samen met een heel aantal boten. De Schei is erg liefelijk alleen hebben we pech dat het miezert en daardoor niet zoveel zicht.  We belanden uiteindelijk in Schleswig een zeer mooie stad vooral de Fischersiedlung vlak bij de haven is heel leuk om daar door te lopen, je komt er ook nog een oud klooster tegen als je wat verder loopt. Verder heel veel pittoreske huizen en allemaal met uitbundige bloeiende bloemen tegen de gevels, veelal rozen, een heel fleurig geheel. Luuk is nog even in de plaatselijke kerktoren geklommen om wat foto’s te maken van de omgeving maar helaas matig zicht. De ontdekte binnenstad vanuit de toren gezien ook nog even bezocht vrij veel moderne winkels maar ook veel bistro’s en koffiecorners. Morgen varen we deze route ook weer terug, wie weet hebben we meer geluk met het zicht en is het minder heiig.

 

De dag (woensdag 6 juli) begint zonnig en aangezien we dezelfde route terug varen hebben we dus meer geluk om te genieten van de liefelijke omgeving. We maken de havenmeester er nog even attent op dat de Nederlandse vlag ontbreekt aan de gastenmast, hij zal voor een volgende keer zijn best doen. We liggen bijtijds weer in de haven van Kappeln waar het wederom goed toeven is. Na een wandeling en wanneer we weer aan boord zijn wordt de lucht snel donker en krijgen we een fikse bui met onweer. Terwijl het de hele dag behoorlijk waaide is het na de bui windstil.

De volgende dag (7 juli) worden we wakker in een erg warme achterkajuit, waarin de zon volop naar binnen schijnt. We bunkeren water vertrekken op tijd, de wind speelt nauwelijks een rol en de zon is de hele dag onze metgezel. We varen de Schlei monding uit en gaan verderop de Flensburger fjord in. Stuurboordzijde is Denemarken, bakboord nog Duitsland. Alweer zo’n onvoorstelbaar mooie fjord en een spiegelglad zeetje. Nog geprobeerd onderweg in Langballigau aan te leggen maar de haven was stampvol.  Doorgevaren naar Flensburg en proberen of we in de stadshaven kunnen liggen, vol en nog eens vol. We moeten een klein stukje terugvaren naar een nieuwe jachthaven en vinden alsnog een goede ligplaats aan de steiger.

We hebben vandaag geen echte plannen, het regent overigens ook. We komen aan de praat met iemand in de haven die ons vertelt dat er “Dampftage” zijn dit weekend, een soort Delfsail. ‘s Middags pakken we met de zon er alweer bij dan ook de fiets richting centrum en lopen langs alle schepen en kraampjes.  Ook gaan  we de oude binnenstad in met vele mooie gevels en gebouwen. Zo tussen 19.00 en 20.00 uur varen de deelnemende schepen langs onze haven en hiervan maken we foto’s . Vandaag dus niet gevaren, morgen zien we wel weer.   Denemarken ligt aan de overkant van de fjord en daar willen we ook nog een paar plaatsen aandoen.

Gisteravond werden we nog verrast met vuurwerk en vandaag verlaten we Flensburg. Het is zwoel en de wind en zon zijn beide van de partij maar spelen geen hoofdrol, doen gewoon prima mee. De reis verloopt vlot en ter hoogte van Glucksburg raken we verzeild tussen vele zeilboten die meedoen aan een zeilwedstrijd. Ze zijn ons gunstig gezind en we varen er probleemloos tussen door. We komen aan in Sonderborg in Denemarken in een alweer bijna volle haven. Reden hiervoor waar we later achterkomen is een ringsteek wedstrijd dit weekend. Daar willen we morgenvroeg even van meegenieten voor we verder varen.

Zondag 10 juli

 

 Rond de middag zijn we uit Sonderborg vertrokken, nadat we eerst de opening hadden meegemaakt van de ringsteek wedstrijden met jawel bijna 300 paarden die in een optocht door de stad gingen vergezeld door vele muziekkorpsen. Bijzonder spektakel. We kwamen later aan in Augustenborg een kleine plaats met een mooi slot en andere gebouwen. We treffen hier een dorpsgenoot, die zijn zeilboot hier heeft liggen. We kennen hem door het duiken en als broer van vriendin. We halen over en weer vele herinneringen op en gaan gezamenlijk uit eten.  We hebben genoten van een prachtige zonnige dag en het bleef droog, we zaten tot 22.00 uur buiten.

 

Maandag 11 juli

Onze dorpsgenoot biedt ons aan om vanmiddag met hem in zijn auto een rondtour te maken over het eiland ALS. We zijn nog steeds verbaasd over het feit dat we elkaar hier spontaan treffen. Hij en wij genieten hier volop van. We wisten dat hij een zeilboot had, maar niet met deze plaats als vaste ligplaats. Normaal zeilt hij de hele zomer, maar geeft nu zijn boot een opknapbeurt. 

Ook nu schijnt de zon volop. Wel ontdekken we dat het weer hier vanaf woensdag ook wat minder goed wordt en lijkt de wind ook wat aan te trekken. We hebben van onze dorpsgenoot de namen gekregen van een aantal plaatsen om aan te doen en die havens liggen veelal beschut tussen allerlei eilanden. Gouden tips dus.  We beklommen een vuurtoren bij Kegnaes met prachtig uitzicht over zee en land, bekeken een heel mooi kerkje in een zeer klein dorpje, dronken wat in een erg klein haventje in Mommark en bekeken een school wat voorheen een kasteel was in Nordberg.  

 

We staan bijtijds op, de zon doet alweer volop mee en de wind is nauwelijks aanwezig. We nemen afscheid van de havenmeester en onze dorpsgenoot en varen naar Faaborg een plaats op Funen. Onderweg regelmatig geprobeerd om een visje te vangen door de boot af te stoppen bij een spiegelglad zeetje. Helaas niks gevangen.  De haven waar we willen liggen is vol, in de andere komen we aan de buitenkant van de haven te liggen; een goede ligplaats, want ook hier is de haven vol.

 

De dag (13 juli) begint met regen en de wind is ook nadrukkelijke aanwezig. Toch besluiten we het stadje Faaborg  nog even te bekijken, erg mooi overigens met vele doorkijkjes. We verlaten aan het einde van de morgen Faaborg en hebben flinke golfslag uit het Noordoosten en besluiten mede hierdoor  om naar Svendsborg te varen, echter de haven lag vol, mede vanwege het feit dat veel (zeil)boten niet gingen varen. We besluiten ook vanwege de harde wind een andere haven op te zoeken, onderweg richting het  zuiden een paar havens bekeken maar voor een motorjacht met een breedte van 4 meter zeker geen    ligplaats. Uiteindelijk komen we min of meer in een verenigings haventje terecht in Ballen. Een haventje met stroom en water en een kastje met enveloppen erin voor liggeld, een onbemande haven dus. In de plaats Ballen is dan ook helemaal niets. Nog even gewandeld tussen de buien door en water getankt en de avond rustig aan boord door gebracht.