Vakantie Charlestown 2011 (2)

Vanwege de harde wind en regen luisteren we op 14 juli om 7.45 uur DP 07 uit op de marifoon met actuele weerberichten en windsterkte. Windkracht 7 is geen uitzondering met rukwinden naar 8 en 9 beaufort. We besluiten te blijven liggen en wachten het eerst maar af en proberen nog weer even te slapen. Halverwege de morgen op deze veertiende juli lijkt de wind wat af te nemen en klaart het iets op. We grijpen onze kans en varen toch uit via Svendborg naar Rudkobing. Het waait wel maar het geeft geen problemen. Rond 14.00 uur liggen we vast en gaan vervolgens het stadje in. Komen in een winkeltje terecht met zoveel zeer oude spulletjes, dat het zowel winkel als museum is. Heel bijzonder. De wind is nu snel aan het afnemen en zoals het nu lijkt varen we morgen naar Kiel.

Voor de wekker aan al wakker, we wilden op tijd vertrekken vanwege de wind voorspelling, om 06:30 opgestaan en om 07:05 losgemaakt varen met een mooie wind weg, maar onderweg, nadat we het eiland Aero hebben gepasseerd krijgen we zeker te maken met een beste deining vanuit alle richtingen, na wat slingeren en wat stampen ongeveer 3 uur lang en na 7 vaaruren komen we aan in Kiel en maken hier vast in de haven van Dusternbrook dezelfde haven als op de heenreis. Doen hier wat boodschappen met de fiets, het is een heel eind lopen naar de supermarkt ongeveer een 30 min. Op de fiets gaat het sneller. En op tijd op bed het was een lange dag.

Het is weekend en dus maar even wat uitslapen. De dag (16 juli) begint goed met mooi weer en de temperatuur laat hierbij ook niks te wensen over prima dus. Op internet nog even de weerberichten bekeken en mogelijk kunnen we over zee of over het Duitse wad terug naar Nederland, maar pakken misschien ook een stuk binnendoor via Otterndorf, het Hadelner kanaal en de Geeste naar Bremerhaven, of toch ook weer niet?  De sluis bij Kiel stond open en we schutten vlot. We varen op ons gemak naar het Gieselaukanaal, waar we vlakbij een sluis vrij kunnen liggen en zo denken er meer over.

Na een onrustige nacht, vanwege de zuiging van de grote schepen in het Kielerkanaal, die de boot soms stevig heen en weer liet gaan, staan we op en zien dat het regent. We nemen alle tijd voor we vertrekken in een op dat moment miezerige regen. Na een poosje breekt de lucht en laat de zon zich zien, waardoor het er veel vriendelijker uitziet. We komen weer een aantal zeer grote zeeschepen tegen en zijn zo kort na de middag bij de sluis van Brunsbuttel. We hadden via de marifoon gevraagd of we nog mee konden schutten en werden naar de kleine sluis verwezen, toch werden de deuren vlak voor ons gesloten. We moesten een tijd wachten en het schutten naar de Elbe duurde erg lang, voordat wij mochten invaren. De reden werd ons gaandeweg duidelijk, want er was een Engelsman met een zeilboot in de sluis die een teen had gebroken en hij had hulp nodig. Later schutten wij vlot naar de Elbe en varen met stroom tegen naar Otterndorf, een geliefde haven van ons, die we al vaak hebben aangedaan. Nadeel van deze haven is dat je “droog” valt, dus in het slik ligt.

Deze morgen vroeg opgestaan 07:00 uur vanwege het tij bij Otterndorf anders kom je de haven niet meer uit, er stond op dat moment nog 60 cm water in de haven. Het wil dan nog wel vanwege het zachte slik, maar even later dan heb je toch pech want dat water zakt hier een beetje snel. We zijn met het afgaande tij naar Cuxhaven gevaren en lagen al om 08:45 weer vast. De haven was redelijk vol vanwege de zeilers, die wachten altijd op een goede en een beetje wind, stel je voor als ze moeten reven. De laatste tijd zie je ze dus zeer regelmatig op de motor varen.

Over het algemeen wind genoeg maar ja, komt natuurlijk altijd uit de verkeerde hoek. We hebben nog wat boodschappen gedaan tussen de buien door. Een  onrustige nacht gehad vanwege de voorbij varende grote schepen voor de haven langs. Om 03:00 vertrok er zo’n kromme zeiler die, doordat hij achteruit voer zo nodig iedereen moest wakker toeteren met de bekende drie korte stoten op de scheepshoorn.

Dinsdag 19 juli

Wilden om 05:30 uur vertrekken maar het werd door een storing met de motor 07:30 uur. Het volgende gebeurde; we wilden de motor starten en deze sloeg dus niet aan. Na een paar maal geprobeerd te hebben kwamen we er achter dat de motor geen diesel kreeg. Nu de oliefilters maar vervangen, waren eigenlijk wel aan vervanging toe, maar bleek na een aantal keren te ontluchten en te starten toch niet de oorzaak te zijn. Wat nu ? na een poosje boven de motor te kijken, kreeg de ex matroos motordrijver een helder ogenblik,  de elektronische stop op de motor was blijven hangen in de uitstand op de brandstofpomp, dan kun je de hele motor wel uit elkaar halen, maar starten doet ie dan mooi niet. Het heeft dan al met al een wel een poosje geduurd, maar we varen weer en hoe. Nog een paar uurtjes het tij mee en in eerste instantie zou de bestemming Wangerooge zijn, maar vanwege het zonnige weer en ook de hoge deining toch maar besloten door te varen naar Nordeney om hier een extra dag te blijven, want hier wonen vaarvrienden van ons.

Vanwege de lange en intensieve vaardag gisteren zijn we weer helemaal bijgeslapen en zien om 10:30 uur het daglicht. We ontbijten, drinken koffie en checken de mail. Onze vaarvrienden hadden via de havenmeester al vernomen dat wij waren aangekomen en lieten dat via de mail aan ons weten. ‘s Middags de wal op geweest, vele leuke winkeltjes bekeken en waren aan het einde van de middag weer aan boord en troffen onze vrienden. Onder het genot van een pilsje werd er uitgebreid bijgepraat. Hierna met ons vieren in het havenrestaurant gegeten en het was één en al lachen en spontaniteit. Na het eten nog maar even naar de havenkroeg en als vanouds gezellig.

Donderdag 21 juli

Wederom weer lekker uit geslapen en ondanks de vele pilsjes ZONDER KATER opgestaan. In het Duitse bier zitten over het algemeen geen conservering middelen. Na de middag pakken we de fiets en verkennen het eiland. De zon doet mee en het is aangenaam weer. Norderney is het grootste eiland en heeft veel te bieden. We drinken op een terras Frankenheim Alt, dat is een biertje uit een privé brouwerij in Dusseldorf en smaakt bijzonder goed. Dit is bijna nergens buiten Dusseldorf te verkrijgen.

Vrijdag 22 juli

We vertrekken om 13.30 uur van Norderney ca. 02.30 uur voor hoogwater en varen onder het eiland Juist door en vervolgen de route naar de Eems om uiteindelijk in Delfzijl aan te komen. Het waait windkracht 6 tot 7 uit het West noord Westen, wat tot gevolg heeft dat we flinke dwarse golfslag hebben, maar vanwege de koers die we moeten varen, nl. ook over de banken ook behoorlijk aan het stampen zijn. Het is geen prettige vaartocht naar de vaste wal en het lijkt ook wel of we de enigen zijn die varen. Alles rammelt en doet, tuinstoelen verschuiven op het achterdek, fietsen glijden onderuit en tussendoor weten we als het even wat rustiger is, ook nog een kop koffie te zetten en te drinken. Na al dit geweld komen we zo rond 18.45 uur aan in Delfzijl.

Na wat boodschappen gehaald te hebben in Delfzijl varen we naar de zeesluizen om geschut te worden. Het regent en de wind waait wederom stevig, kortom het is herfst. Hoe anders dan toen we vier weken geleden vertrokken uit Delfzijl en het een aantal dagen warm zomerweer werd. We varen in ca. 2.30 uur naar Groningen om daar een laatste tussenstop te maken. We gaan ten afscheid van deze vakantie in de binnenstad, een half uurtje lopen vanaf de jachthaven van de Groninger Motorboten Club, die vlakbij de Oostersluis zit, uit eten.

Zondag 24 juli

‘s Morgens om 09:50 uur gauw nog even geprobeerd om de sluis te halen; even aan geroepen via de marifoon en ja 40 jaar geleden was het al net zo, tijdens mijn beroepsperiode. De sluis wordt letterlijk voor je neus dicht gedaan dit is echt de Oostersluis. Een tweetal bruggen moeten eveneens voor ons bediend worden vanaf de Oostersluis en dan varen we probleemloos verder richting de sluis van Gaarkeuken. Bij de sluis van Gaarkeuken de laatste bootjes die voor ons de sluis ingingen in de stad GRONINGEN weer ingelopen en moesten ook nog even wachten op de brug opening voor de sluis. Verder heeft het de hele dag geregend en nog eens geregend.

We hebben zelden een vakantie afgesloten met zo’n trieste, vanwege de regen bijna mistige dag.

Al met al hebben we deze keer op de Oostzee veel meer geluk had dan 2 jaar geleden en het blijft een prachtig gebied om te varen en zonder geluk vaart niemand wel.

Kortom we hebben genoten.