Nieuws van de werf

De bouw van de Drentse Trawler, DT1, is met foto’s te volgen op www.drentsetrawler-frontsit.nl

Op 31 oktober heb ik het schip bekeken. Stoer schip met de uitstraling van een vissersschip. De werkzaamheden op dit moment concentreren zich op schilderwerk (schuren) en de inbouw van de installaties. Voor de lezers van het blad ‘MOTORBOOT’ zal onderstaand stuk bekend voorkomen. Voor de mensen die dit nog niet hebben gelezen beveel ik deze reportage van harte aan. En als jullie op de werf zijn, loop dan even binnen in de bouwloods naast de kantine.  De opdrachtgever van dit schip, Willem de Rooij, is lid van onze club.

Con

Publicatie: Maandblad ‘MOTORBOOT’ november 2011

www.motorboot.com

 

Drentse Trawler Front Sit 13.80

Vlakdekker met bakkuip

 

In Meppel groeit iets moois. Daar wordt dit najaar een nieuw model Drentse Trawler op stapel gezet.

Met een gelijkvloers dek en een kuip voor de stuurhut als onderscheidende kenmerken. Wie weet wordt hiermee een nieuwe trend gezet in botenland. Motorboot reisde af naar Jachthaven Meppel voor een eerste kennismaking. 

 

Tekst Laurens van Zijp

 

Als kind mocht Willem de Rooij dikwijls mee met zijn opa en oom Kees op hun kotter. Zo kreeg hij vanzelf een voorliefde voor stevige schepen. Decennia later is de geboren Yersekenaar Willem nog steeds in de ban van kotterachtige schepen. Hij vaart zelf een Lauwersmeerkruiser. Naar volle tevredenheid, maar toch…

Zoals iedere watersporter filosofeerde hij wel eens over het ‘ideale schip’. Afgelopen winter besloot hij daar serieus werk van te maken. Hij bracht in kaart wat het huidige aanbod aan motorboten is, wat de wensen en beweegredenen van watersporters zijn. En: hij sloeg aan het schetsen.

“Ik ben van binnen naar buiten gaan werken en ben uitgegaan van de leefruimte aan boord,” vertelt Willem, die overigens geen professioneel scheepsontwerper is. Toch is ontwerpen hem niet vreemd; hij tekende eerder twee huizen, die hij ook bouwde.

 

“Ik wilde een gelijkvloers schip, waar je makkelijk op en af kan. Dat telde zwaar. Achterin tekende ik twee aparte tweepersoonshutten met elk twee royale losse bedden en voldoende ruimte voor aparte douche en toilet. Een ander uitgangspunt was dat je het schip moet kunnen inrichten met eigen meubels. Ik wilde, behalve de stuurstand en de keuken, geen vast interieur.”

De meest in het oog lopende wens was een kuip voorop. Willem: “Ik wilde een plek waar je gezellig kunt zitten, dichter bij het water dan op het achterdek, waar je hoog zit.”

Het is vooral deze  ‘Front Sit’ die het ontwerp onderscheidend maakt van standaard jachten.

 

Met zijn plannen stapte Willem de Rooij naar Marcel Pees van Jachthaven Meppel. Een logische stap, want Willem is daar al jaren vaste klant. Jachthaven Meppel is een full service watersportbedrijf met ligplaatsen, onderhoud, verkoop en nieuwbouw. “We bouwen al een jaar of tien de Drentsche kotters en de Drentsche Trawler 50,” zegt Marcel, “het was tijd voor een nieuw model. Toen Willem zijn schetsen liet zien, was ik meteen geïnteresseerd, want zoiets bestaat nog niet. Vooral dat gelijkvloerse vind ik een goed idee.”

Marcel is ook zo iemand die tussen de bootjes is opgegroeid, in het waterrijke Blokzijl.  Hij volgde technische opleidingen en deed veel praktijkervaring op, onder andere in het circuit van de superjachten. Kortom, iemand met veel verstand van boten en techniek.

 

Er volgde regelmatig overleg en in het voorjaar waren Marcel en Willem het erover eens: “We gaan het schip bouwen!” Daarmee was het tijd voor de volgende fase: ze namen scheepsarchitect Hugo Smeding van Smeding Jachtservice in Dronrijp (Frl.) in de arm om de plannen te vervolmaken.

Aanvankelijk wilde Willem het schip in aluminium laten bouwen, om het onderhoudsarm te maken. Die uitvoering zou echter niet alleen duurder uitvallen, maar ook veel meer ballast vergen. Reden waarom de keuze uiteindelijk op staal viel.

Ook bij de motorisering werd gekozen voor een standaard opstelling, met een Iveco diesel van 150 pk en vaste schroefas.

Het is de weerslag van de ontwerpgedachte: weliswaar een luxe en compleet schip, maar in een beproefde uitvoering, zonder overdaad en opsmuk. Zo krijgt de romp geen super de luxe hoogglanslak, maar een robuuste matte verf. waarmee het scheepse karakter wordt benadrukt. Het dek krijgt een speciale voor dit schip ontwikkelde antislipverf.

De klant blijft natuurlijk wel koning; wie extra’s wil, kan die wat Marcel betreft gerust bij hem bestellen, zoals dat bij de bestaande modellen eveneens mogelijk is.

“Zie het als een appartement”, zegt Willem, “dat koop je met alles erop en eraan, maar je kunt het naar eigen smaak inrichten.”

 

De vergelijking met appartement is niet eens zo gek, wanneer je de stuurhut/salon ziet, met een zee aan ruimte van ongeveer 20 vierkante meter. Tegen de achterwand is de kombuis gesitueerd. Die wand is verder geheel dicht, zonder ramen en doorgang naar het campagnedek en de buitenstuurstand. Je moet buitenom naar het achterdek en binnen sturend kijk je met behulp van camera’s in de mast naar achteren en naar stuur- en bakboord. Binnen is een variabele indeling mogelijk doordat de deuren niet pal tegenover elkaar in de opbouw zitten. De bakboorddeur zit verder naar achteren dan de stuurboordtoegang. De ramen in de salon zitten op 0,95 cm vanaf de vloer, wat uitzicht vanuit je stoel garandeert.

 

Voor de stuurhut is dat vrije voordek met de zitruimte. De ‘Front Sit’ is het unique selling point van deze Drentse Trawler. Waar andere schepen hier in een extra roef voorzien, richt de DT zich op het buitenleven. Dat vraagt even een omslag in denken. We zijn immers gewend aan ‘alles dicht’.

Zo’n extra zitruimte aan dek heeft echter alles om een aantrekkelijke pleisterplaats aan boord te worden. Het is zeker geen verloren ruimte, verzekert Willem, want onderdeks is er volop bergruimte voor trossen, stootwillen, voorraden en fietsen. Ook zit op het voordek (Front Sit) het toegangsluik naar de machinekamer. Om de motor te bereiken hoef je dus niet de hele vloer van de stuurhut te slopen. 

Los van dit alles is het wel zo plezierig en veilig om zonder te klauteren rondom de stuurhut van boord naar boord te kunnen lopen. De verschansing en de brede gangboorden verhogen het gevoel van veiligheid. In die verschansing zit trouwens een deur, zodat je zonder klimmen aan en van boord kunt. Grappig detail: het plan is om op het boeisel voorop de letter DT aan te brengen, zoals we dat bij vissersschepen zien. Nog een doordacht detail: in beide gangboorden zit een vuldop voor water en brandstof. Dat voorkomt gehannes met slangen.

 

De Drentse Trawler Front Sit is een schip in wording. De staalplaten zijn deze zomer gesneden en het casco (gelast door Smeding Jachtservice) arriveert eind september op de Meppeler werf om daar te worden afgebouwd. Het doel is om de DT 1 op Boot Holland 2012 aan het publiek te presenteren. Dan zal blijken of het concept van gelijkvloers en ‘Front Sit’ aanslaat en misschien wel een trend zet. “Ik geloof er wel in”, zegt Willem met veel overtuiging en hij krijgt onmiddellijk bijval  van Marcel: “Ik ook!”

 

 

Drentse Trawler Front Sit ®

Stoer van buiten – Comfortabel van binnen!

 

www.drentsetrawler-frontsit.nl

www.drentsetrawler-frontsit.com

www.drentsetrawler-frontsit.eu